Blog van Elke Frerichs

Het toneel op!

theater_gordijnHallo allemaal, vandaag ga ik jullie wat meer vertellen over mijn hobby toneelspelen. Ik speel al 5 jaar lang toneel op de DJMA (The Dutch Junior Musical Academy).

Hoe werkt toneel?
Toneelspelen is eigenlijk zingen, dansen en acteren. We zingen in allerlei soorten vormen: solo, meerstemmig, hard, zacht en in andere talen. Ook dansen we in verschillende vormen, onder andere: klassiek, modern en ballet. Acteren doen we ook in verschillende vormen. We tonen emoties: we huilen, lachen en zijn bang. Als je acteert krijg je meestal een tekst. Die moet je uit je hoofd leren. Dit kan een monoloog zijn. Dat is een tekst die je in je eentje doet zonder andere mensen. Of een duo dan speel je met zijn tweeën een tekst. Het kan ook een scene zijn. Meestal zit een scene in een musical en er spelen meerdere mensen in mee. Soms gaat er iets mis tijdens het toneel spelen. Iemand vergeet zijn tekst of zegt de verkeerde tekst. De medepersoon of jijzelf verzint dan een tekst om het op te lossen. Dit oefen je niet alleen op het podium, maar ook tijdens het repeteren. Zo los je dingen op. Het publiek kent de tekst niet, dus het maakt niet uit als het misgaat. Dat heet improviseren.

Op het toneel
Vaak heb je nog de generale repetitie voor dat je op het podium gaat. Dit is een oefening. Je speelt de hele voorstellingen met alleen je toneeljuffen als publiek. De eerste voorstelling van een musical die je speelt heet een première. Daarna hebben de voorstellingen niet meer een aparte naam. Als je dan eindelijk op het podium staat, praat je meestal door een microfoon. Dit kan ook in verschillende vormen. Soms krijg je een zender. Dit is een klein microfoontje die ze vlak bij je mond of op je voorhoofd plaatsen. Voor de rest werkt het gewoon hetzelfde als bij de microfoon. Heel soms krijg je gewoon een microfoon, maar meestal niet want dat ziet er niet zo mooi uit. Ook hangen er vaak microfoontjes in de lucht. Deze helpen voor de mensen die niet zo’n grote rol hebben, maar toch verstaanbaar moeten zijn. Ook staan er vaak microfoons voor het publiek. Deze zijn heel handig voor als je helemaal vooraan staat.

Mijn ervaringen
Ik speel al heel lang toneel. In groep 5 begon ik door een paar meisjes uit mijn klas. Ik werd buitengesloten en voelde me helemaal niet op mijn gemak in de klas. Op toneel kon ik even al mijn zorgen kwijt. Ik zong, dans en acteerde om gewoon even weg te zijn. Inmiddels zit ik in het ensemble en behoor ik tot een groep met de beste leerlingen. Ik doe het nog steeds met plezier. Dus ik zou zeggen kom gewoon een keertje kijken en draai een lesje mee. Wie weet vind je het heel leuk!